Rättvisa vs. Orättvisa

Life goes on. Läste nyss lite blogg. En skön bloggare Dapierre. Han tände lite inspiration. Skön snubbe med många idéer. Läs så förstår ni.

Igår åkte jag till Solna, tåg för ovanligheten skull. Saknar ju körkort numera. Men det kommer tillbaks inom snar framtid. Hoppas jag.
Igår när jag satt på tåget så upplevde jag två starka saker. Inom en väldigt kort tidsram. När tåget skull lämna Karlbergs station så var det många som ställt sig bortom gränsen för ett kort tåg. Så dem fick gå tillbaks för att komma ombord på tåget. Dörrarna slogs igen. Då jag plötsligt hör ett smatter på rutan och ser en gammla herre som ej lyckats ta sig ombord på tåget. Ska tillägga att klockan var ganska mycket, efter 22.00.
Tänkte till, undra vad han tänker känner just nu. Han har varit där i tid. Men när han inser att det är ett kort tåg och börjar gå med hjälp av sin käpp så hinner han inte tillbaks i tid utan dörrarna slås igen mitt framför näsan på honom. Undrar fortafarande vad han kände/tänkte. En halvtimme tills nästa tåg. Hans barn barn kanske satt å väntade på att han skulle komma hem med godis som han köpt. Eller hans fästmö som väntat på honom hela kvällen. Jag fick mig en tanke. Orättvisa.
När jag funderat på det en stund så vände jag upp ansiktet mot gången i tåget. Såg då en kille som stog och tittade ner på sin mobil, höll den med ena handen. Han gjorde massa konstiga tecken. Såg jätte konstigt ut. Då slog det mig. Han använder sig av en 3 mobil och video samtal. Han är döv men pratar endå via telefon. Underbart. Vilka möjligheter som öppnas. oh jag blev alldelles varm i kroppen. Rättvisa.
Nu när jag tänker på det så inser jag att jag nog hellre skulle kalla det möjlighet-omöjlighet.

Jag klev av i solna fick direktioner vart jag skulle gå. Kollade Beck, Advikaten. Somnade. Blev väckt tidigt i morse. Insåg att jag själv skulle nog vilja ha rätt bra betalt för att gå upp klockan 6 påmorgonen.
Sen åkte jag tåg fram och tillbaka några gånger. För att till slut gå av i Älvsjö ta bussen mot jobbet och upptäcka att jag är den andra personen att anlända till jobbet.

Hmm, nu har jag bara en helg framför mig innan jag börjar min förändring. Ska fota lite i helgen.
Fila till det sista på mitt tränings schema.

/Kimmo


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0