För mkt träning för lite bloggande, eller inte!

En vecka sen senaste inlägget. Men ser endå att ni besöker min blogg. Ska försöka få till minst ett inlägg om dan nu när det börjar dra ihop sig för Stockholm Marathon. Veckan som varit har sett ut ungefär såhär:

Torsdag: Spinn 45 min
Fredag:    Massage, Vila
Lördag:    Vila
Söndag:   Vila
Måndag:   Löpning 18,5 km på asfalt
Tisdag:     2 h cykel och promenad

Tanken var att jag skulle ha kört en halvmara i måndags, men tyvärr höll det inte hela vägen. Jag fick känning i höger knä rätt tidigt, efter c:a 5 km. Efter c:a 1 mil så släpte det. När jag kommit 18 km så blev det riktigt tungt i kroppen, hade inte med mig vatten. Jag beslöt mig för att göra ett stopp för att fylla på vätska och lite kolhydrater i form av banan. Efter stoppet så kände jag av knät riktigt mycket, jag kunde helt enkelt inte fortsätta. Tyvärr.
Just nu så känns det som att det enda som kan hindra mig är min belastning på knän och fötter. Konditionen har jag.
Men men... bara släppa och låta knät vila. Det var inga problem att cykla idag. Jag prävade även att löpa lite lätt. Det gick men fick känning rätt fort.

Jag inhandlade Voltaren tidigare på dagen som jag smorde in mina knän och fötter med. Det hjälpte faktiskt riktigt bra.
Målet nu är att försöka tappa så mycket vikt som möjligt tills maran. Jag vet inte riktigt om jag kunde ha börjat göra det tidigare eftersom jag försökt köra rätt mkt långa löppass. Vilket jag känner har krävt en del kolhydrater i maten.
Men nu tar jag bort dem helt och hållet fram tills nästa onsdag. Då jag börjar min uppladdning.

Just nu väger jag 92 kg och jag ska försöka komma ner under 90 kg när jag står på startlinjen.
Jag känner mig fortfarande riktigt laddad. Det kommer bli tufft, riktigt riktigt tufft... Men bilden i mitt huvud av när jag kommer in på Stockholms Stadio och närmar mig mål gör att jag är beredd att ge väldigt mkt för att få uppleva den känsla som jag tror det innebär att uppnå ett mål som detta.

Tänkte cykla till jobbet imorgon bitti. Det är c:a 2,5 mil.
Ska även försöka löpa 2 mil under veckan som är kvar. Efter det blir det vila sista veckan. Ett lätt löpass torsdagen innan Marathon, Massage på fredagen innan, sen är det dags! Klockan 14.00  den 30 Maj går starten för Stockholm Marathon 2009.

Det här är en utav min livs största utmaning. Varför gör jag detta? Varför inte, är mitt svar!

So long friends....!

Onsdag, Klättring.

Yes, idag ska det klättras på klätterverket i Nacka. Ska bli kul. Har prövat det en gång innan och då va det riktigt utmanande. Ska se om det går lite lättare nu eftersom man tappat lite vikt.
Annars går löpningen bra, tog en kort promenad på 4 km igår runt Harbro spåret. Skönt å röra sig lite.
Imorgon blir det milen igen. Sen på söndag ska jag dra av en halv marathon. Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp sträckan på söndag. Tål att funderas på, några förslag? Det ska vara 21 km.

Just de, fick hem startbeviset igår. Samt lite information om Marathon. Det följde även med en karta, som jag satte upp på kylskåpet så jag kan lära mig memorera banan. har rätt bra koll på sträckan. Är även rätt kluven om hur jag ska göra med cykel på vättern rundan. om jag ska byta däck på min mtb eller om jag ska ta och investera i en racer. Få se hur det blir. Jag hoppas kunna ta något pass cykling efter maran. Lär va rätt slut dagarna efter. Men men bara bita ihop och köra!
Något som är värt och nämna är att jag spenderar min tid med en hel del intressanta människor som hjälper mig mentalt att satsa så hårt som jag gör. Tror inte dem är medvetna om det själva men så är det iaf.

En annan som hjälpt mig en hel del med mental inställning är Anthony Robbins. Jag va och såg hans seminarium i kungliga tennishallen för något år sedan. Jag är övertygad om att den absolut starkaste muskeln är hjärnan. Man kan uppnå vad man vill om man bestämmer sig för det!

Se ett intressant klipp med honom här:

-"People think that the past does equal the future, yes if you live there", Tony Robbins

Peace and love

Lite motivation/inspiration

Detta kallar jag engagemang. Stort! Vackert! Fantastiskt!
Inget är omjöjligt!

Läs först se sedan videon...

"A son asked his father, 'Dad, will you take part in a marathon with me?' The father who, despite having a heart condition, says 'Yes'. They went on to complete the marathon together. Father and son..."

Ja vad säger man.... Everything is possible!

Långpass 2h 45min.

Körde ett lite längre pass. Började med 2h spinning i hyffsat tempo. Kändes riktigt bra. Det enda jag kände av var att bene var rätt tunga från Söndagens pass. Efter det så ställde jag mig på löpandet och brände av 45 min löpning. Mot slutet kändes benen riktigt tunga. Känns bra att ha klarat av ett riktigt långpass. Ikväll blir det promenad. På onsdag blir det klättring. Torsdag 1 mils pass. Söndag blir det ett halv marathon. :)
Det känns fortfarande riktigt bra! Jag blir mer och mer laddad.
Nedan lite bilder från härliga Östersund:

Hade tur med vädret som ni kan se!

So long people!
/Kimmo

Helgen... totalt 2,5 mil löpning samt healing för själen.

Spenderade helgen som sagt i Östersund. Blev rätt lugnt med löppning där. Gav mig ut på asfalt för första gången. Kändes stumt. Men det blev totalt 1 mil löpning. Samt en del healing för själen. Behövdes mer än jag trodde. En viktigt del i detta är insidan. Jag är övertygad om att det inte går att genomföra ett Marathon om inte utsida och insida är i balans. Vad menar jag då med balans? Jo för min del så handlar hela detta om att testa både min mentala och fysiska förmåga. Framförallt den mentala. Inför varje pass hitills så har jag lyckats ha en bra motivation och inspiration med mig ut. Och det är mycket där, jag hämtar min kraft ifrån, att genomföra detta. Och jag känner hur lätt den Motivationen/inspirationen kan rubbas, då gäller det att hitta den innan man beger sig ut i spåret. Lägga saker och ting åt sidan som kanske kan tänkas störa. Detta är inte lätt men absolut nödvändigt. Jag ägnade rätt mycket tid att tänka när jag var i Östersund, och framförallt så spenderade jag tid med min familj som jag älskar. Som tror på mig. Det ger mig inre balans. Jag har funderat mycket varför jag gör detta, anmäler mig till Stockholm Marathon 1 månad innan start, inte sprungit på c:a 1 år. Aldrig tyckt om att springa. Jag kom fram till att det har med att jag är så resultat inriktad att göra. Jag vill testa mig själv, svart på vitt kommer jag få svar om min kropp klarar av denna enorma påfrestning som Marathon kommer att bli. Tanken av att klara det, komma i mål som en vinnare gör mig nästan tårögd.

När jag kom så planerade jag inte så mkt utan gav mig ut å bara sprang på och ökade sträckan vart eftersom. Det resulterade i:

1,54 Mil på 1 h 25 min

Benen kändes rätt mycket efter, annat vore väl konstigt. Ska försöka få till resterande löpning på asfalt. Så att kroppen vänjer sig så gott det bara går. Känns fortfarande riktigt bra. Nästa helg är det en halv maran som gäller 21 km alltså. Härligt!

Det va allt just nu!

Peace and Love
/Kimmo

Vila Torsdag. Skönt. Fredag Östersund.

Tog en vila hela torsdagen. Kändes en del i benen från massagen i onsdags. Så det blev ut på stan och Beirut Cafe.
Till maten så beställdes det in lite vin vilket jag tycker att jag gjort mig förtjänt av. Jag kan verkligen rekomendera Beirut Cafs. Galet god mat.
Det blev rätt sent vilket resulterat i att jag är lite småtrött idag. Men ska ut på en löprunda ikväll här i Östersund. Tar och kör en sträcka på 5 km. Hälften på asfalt, vilket behövs. Ska försöka beta av c:a 2 mil under helgen här.

Fick lite bilder från min kollega Daniel som var med och fotade mig och Ted på gymmet. Riktigt duktig fotograf, kolla in www.fotografgruppen.se.

Kolla in några bilder nedan:

Ska försöka få till lite bloggande från min träning här uppe! So long!

/Kimmo

Onsdag. Promenad och massage.

Shiiiit va skönt. Tog en promenad på 6 km som gick så fort så jag han knappt att blinka. Hmm kan ha berott på sällskapet. Intressant samtal hela vägen runt! Kul. Sen var det dags att bege sig hem och fylla på energi depåerna.
Efter det så var det dags för massage. Blev 90 min. Grymt! Mina ben behövde det! Nu är dem i toppform igen.
Det blir ett lunchpass imorgon. Tänkte ge mig ut på lite asfalt för första gången.

Sitter just nu och lyssnar på me and my monkey. Kanske årets bästa låt. Men har inte lyckats få in den i min ipod! Skulle göra ett stort lyft i min träning. Kolla in den nedan:

Maran närmar sig med stormsteg... Jag känner mig redo att anta utmaningen! Galet mentalt laddad!

Peace and love
/Kimmo

Onsdag, Massage och anmäld till vätternrundan.

Ja det är sant! Jag fick ta över Lars Berglunds plats till vätternrundan. Helt galet skoj. För er som inte känner till Vätternrundan så läs mer här.
Vätternrundan går den 12-13 juni och jag har start tid klockan 03.58. Det är alltså 2 veckor efter Stockholm Marathon.
Detta blir min absolut största utmaning. Jag har nog aldrig varit så laddad inför något som nu. Jag ska överträffa mig själv, vilket jag redan gjort känns det som.

Ikväll blir det massage för benen. Det kommer dem att gilla! :)
Jag ska köra massagen på Tumba Träningscenter.

Ska även idag få hjälp med ett kostupplägg av Mikaela Genberg på PT Konsulterna. Det behövs, höftar mest med kosten just nu.

All in!

/Kimmo

Intervallträning i backe... sjukt jobbigt!

Åkte ner till brosjö spåret, ni som sprungit där känner till backen. Helt galen lutning c:a 100 m lång.
Jag började med att värma upp 2,5 km. Sen körde jag rusher uppför backen. det blev 10x100m. Efter den sista intervallen så fortsatte jag spåret runt, alltså ytterligare 2,5 km. Det tog ett tag innan jag återfick andningen men sen löpte det på rätt fint. Benen kändes friska och krya. Det som kändes lite tungt va att jag åt ganska nära inpå och det kändes igenom hela passet. Ät inte 2 min innan ett intesivt pass. Om du måste göra det, ät något lätt.

Sumering av dagens pass:

2,5 km löpning/uppvärmning
10x100 m intervall i uppförsbacke.
2,5 km löpning.
Totalt blev det 7 km aktivitet idag i 52 min.

Det kändes rätt tungt idag... Funderar på att vila imorgon. Har massage inbokat. Skönt!

So long

På allmänt bra humör...

Lite förändringar gör vardagen glad i Kimmos värld. Jag brukar säga, In Kimmo's world, where unpossible gets possible. Och så är det nog även i detta fall. Vem trodde att jag skulle ens ge mig an att springa Stockholm Marathon för bara några månader sen? Inte många va. Men det enda som behövdes var ett beslut. Ett beslut från mig. Och nu är jag på god väg. Man borde ta lite fler beslut lite oftare. Det är början till en förändring. Det är en förändring. Jag har hört för länge sen ett uttryck, -"man ska klaga en gång, sen gör man något åt saken". Rätt bra faktiskt.
Ikväll blir det lite intervall träning i backe. Skönt!
Skriver mer om det sen. För nu ska jag rulla hemåt från jobbet... oj sitter jag å bloggar på arbetstid.... oupps, don't tell me boss...! ;)

Kanske en bild....

Vart tog det här vädret vägen?

Peace and love...

/Kimmo

Måndag... Spinning 60 min. Hårt!!!

Idag höll jag i ett Spin pass som varade i 60 min. Va riktigt skönt för benen att varva med lite cykel. Va kul å se att alla slet så hårt också. Blev ett rätt hårt pass med mycket intensitet.
Imorgon ska jag ut i spåret igen. Blir ett lugnt pass. Siktar nog på 7,5 km. Ska försöka få in lite intrevall träning denna vecka. Sen åker jag till Östersund på Fredag där jag ska försöka beta av ett hyffsat lång pass. Minst 1 mil lär det bli.
Helgen efter det (16-17/5) siktar jag på en halv marathon, alltså 21 km.

Denna vecka kommer se ut som något i stil med:

Måndag: 60 min spin
Tisdag:   7,5 km Intesivt
Onsdag:  Intervaller på lunchen. 45 min. (Massage på morgonen)
Torsdag: Intervaller i spåret
Fredag:   Vila
Lördag:   10-15 km
Söndag:  Vila

Running to the sunset...

Synpunkter på det? :)

Live life to max!

Söndag... 15 km löpning.

Vaknade väldigt utvilad på söndagen. Började fundera rätt tidigt på hur jag skulle lägga upp dagen då målet var att ge mig ut på ett löppass på 15 km. Jag började med en rejäl frukost sen en golfrunda på det. Va skönt att komma igång tidigt. Efter det var det dags för "lite" lunch innehållande pasta, kyckling och keso.
Sen var det ut på spåret som gällde. Egentligen var målet denna vecka att springa milen, men det var ju redan gjort. Samt kändes milen väldigt bra så det va lika bra å höja målet. Sagt och gjort. Spåret nästa. 6 varv x 2,5 km.

Brosjö spåret 2,5 km

Resultatet blev:
15 km på 1,26 h.

Känns riktigt bra. Fick lite ont i högerfoten men det beror nog på skorna som är helt nya.
Bara kämpa på. 26 dagar kvar (läs måndag). Denna vecka blir det Intervallträning blandat med spinning.
Det börja inte längre kännas som en omöjlighet. Men 42 km är långt... väääääääääldigt långt.

Vad jag älskar detta!

Innan min 1 mila löprunda.

Peace and love!
/Kimmo

Fredag Vila... Lördag 7 km intensivt.

Fredag blev det paddling med nära och kära. Va riktigt riktigt nice. Skönt att komma ut och leva nära naturen, man gör det för sällan helt enket. Detta resulterade i vila, för benen iaf. Axlar och rygg fick sig ett riktigt pass. Skulle gissa att vi paddla över en mil. Sen blev det grilla och bara njuta av det underbara vädret som Svergie bjöd på. Helt fantastiskt.

Jagar stor gäddan.

Kom hem på lördag förmiddag... (läs idag) då blev det lite grillning av kycklingfile sen vila. Sov inte så överdrivet bra på den bergshäll där vi lyckades slå upp tältet.

Masade iväg mig själv till Alfa gymmet. Ingen direkt plan på hur långt eller hårt jag skulle köra. När jag väl va där så kände jag att jag skulle ta det hyffsat lugnt och satsa på 1,5 mil imorgon söndag.
Det blev 7 km intensivt.
7Km på 40 min.
Började på 11 km/h i 10 min sen gicka jag upp på 12 km/h i 10 min. sen körde jag 13 km/h i 5 min. Sen ner på 10 km/h.
Va nog tuffaste passet hittils. Men skönt... riktigt skönt. Imorrn blir det 1,5 mil i spåret. Ska bli intressant.